Tender Rossi & Jag

Tender Rossi & Jag

onsdag 3 oktober 2012

Jonnaclinicen!

Förra helgens Jonna clinic var riktigt rolig.
Gladast blev jag nog för att jag fick beröm för det jobb jag gjort med Rossi och att han jobbade med fria bogar och bakbensaktivitet =) Bara att fortsätta att träna honom som jag gjort framöver också.
Ska dock låta han ta lite eget ansvar ibland och länga lite tyglar emellanåt. Det gör jag ju redan i slutet av mina ridpass så vi fortsätter väl med det också. Skulle träna på att få han att gå med enbart stöd på yttertygel ställd innåt och lyfta upp och runda han med innerskänkeln. Det tog ett tag men vi fick till det ok ibland. Det är förberedande för enhands fattningen som kommer i framtiden.
Bommar!!
Lördag eftermiddag fick vi rida mycket bommar. Bommarna låg med lite olika avstånd och vi fick länga eller korta oss och ibland med kort tygel ibland helt lös och utan påverkan.
När vi sedan skulle fatta galopp efter att vi klivit över första bommen i en rad på sex stycken så vart man lite orolig...men det gick ju riktigt bra. Har ju bara provat med enkla och någon enstaka gång två galoppbommar tidigare så jag var ju rätt nöjd när vi klarade av sex stycken =)
Framåt framåt....
Horsemanship mönster.
Söndag så  red vi på spåret och bytte gångarter vid bokstäverna. I tävlingstränings syfte. När man tävlar så kan man inte alltid byta gångart osv när det känns "rätt" utan ibland så kanske man måste göra det ändå för att det ska göras på ett bestämt ställe.  Nyttigt var det.
Vi red även lite olika WH mönster. Nu fick vi rida samma mönster flera gånger på rad...väl så svårt att att få kloka pållen att vänta på kommando då han ju faktiskt vet vad som ska ske vid varje kon.Ja det var roliga utmaningar vi fick och ska träna vidare på det vi fick med oss hem.
Nöjda och glada deltagare.

Var riktigt nöjd med helgen. Otroligt trött då man väl landat i soffan efter allt och både Rossi och jag tog oss en välförtjänt vilodag på måndagen.

4 kommentarer:

  1. Bra jobbat och lycka till med träningen

    SvaraRadera
  2. Tackar!! Vem du än är :-)

    SvaraRadera
  3. Ni var så duktiga och fina på Jonna träningen!!

    Btw: Jag har bytt adress till bloggen!
    Finns nu på www.livetmedkid.blogspot.com
    :D
    Lättare att komma ihåg tänkte jag!!

    SvaraRadera
  4. Tack Jenny! Ni var också som alltid fina du och Kidden =)

    SvaraRadera